Výroba lyží: Jak se vyrábějí lyže?

21. listopadu 2024 - SnowTrex

Hovorově jim říkáme „prkna“: naše lyže. Ale jak jsou vlastně vyrobeny – tato prkna, která nám umožňují obratné oblouky na sněhu, s nimiž dynamicky kloužeme hlubokým sněhem a která nás kontrolovaným obloukem přenesou přes rovné úseky? SnowTrex ukazuje výrobní fáze výroby lyží, protože jedno je jisté: lyže už nejsou jen „prkno“! Spíše máme nyní co do činění s vysoce vyvinutými výrobky, které se skládají z velkého množství komponentů.

Lyže už nejsou jen „prkna“

Krok 1: Výroba jádra lyže

Jádro je středobodem každé lyže. Určuje ovladatelnost, přilnavost, tvrdost, hladkost, hmotnost a v neposlední řadě i cenu lyže. Materiálem, který se tradičně a obecně používá na výrobu jádra lyže, je dřevo, což jistě vysvětluje hovorové označení lyží jako „prken“. Výrobci lyží však nemusí nutně používat pouze dřevo a nemusí to být nutně pouze jeden druh dřeva. Každý výrobce má své individuální složení a neustále zkouší nové lamináty, tj. složení z různých tenkých vrstev dřeva. Může se stát, že je slepeno až 45 vrstev.

Po staletích vývoje se však všichni shodují na tom, že dřevo je nejlepší (hlavní) složkou jádra. Například žádný jiný materiál nedokáže dát lyži tak dobré napětí a pružnost jako dřevo a také ji udržet. Dřevo pro výrobu lyží se dodává především ze střední Evropy, zejména z alpských zemí. Specifikace lyžařského průmyslu jsou tak úzce vymezeny, že místní bukové dřevo ze zahrady není pro výrobu lyží skutečně vhodné.

Výroba lyží je stále z velké části ruční práce

Aby výrobci lyží měnili tuhost lyží, používají často také sklovláknité materiály nebo kovové vrstvy. Zatímco špičkové lyže mají kompletní souvislé dřevěné jádro, u levnějších verzí se často jako doplněk používá nějaká pěna. To se týká zejména dětských lyží nebo univerzálních modelů, protože díky tomu jsou lyže lehčí, ale také nejsou tak kvalitní, a proto mohou být nabízeny za nižší cenu.

Rozhodující je také to, aby byly blanky – ať už z topolu, jasanu, buku nebo jiných materiálů – odpovídajícím způsobem vyfrézovány. Různá výška a boční profily, pas a výsledné oblouky také charakterizují model lyží a jeho vlastnosti.

Krok 2: Složení všech komponentů

Lyže se skládá z přibližně 30 až 50 jednotlivých dílů, které jsou jednotlivě zpracovány až ve 125 krocích a spojeny dohromady, aby vytvořily vysoce kvalitní sportovní vybavení. Většina z nich se spojuje při lisování lyží. Ocelové hrany, spodní pás (= část pod jádrem), horní pás (= část nad jádrem), jádro, běžecká plocha atd. – to vše je zabaleno do formy a spojeno dohromady pomocí speciálních lepidel nebo pryskyřic a specifické doby zahřívání a chlazení.

Vrstvení ve formě probíhá vždy zdola nahoru. Ve spodní části je podlaha, následují ocelové hrany a pryžové nebo elastomerové pásy, které zajišťují tlumení. Na ně se položí spodní pás, který se zase skládá z materiálu ze skleněných vláken a kovových výztuh. Spodní pás především zvyšuje torzní tuhost lyže. Následuje střed lyže, jádro, a horní pás. Úplně nahoře je to, na co se při nákupu díváme jako první: potisk fólie s odpovídajícím designem. Povrch lyže je obvykle potištěn digitálním tiskem nebo sublimační barvou. Při druhém jmenovaném způsobu se na materiál nanáší vosk v plynném stavu.

Sendvičová konstrukce

Klasickou konstrukční metodou pro kombinaci různých materiálů lyže je „sendvičová konstrukce“. Při této konstrukční metodě se jednotlivé vrstvy slepí a následně spojí teplem a tlakem.

Skořepinová konstrukce

Při takzvané „skořepinové konstrukci“ tvoří horní pás a bočnice skořepinu, do které jsou ostatní vrstvy vlepeny lepidlem. Na rozdíl od sendvičové konstrukce se tak zvýhodňuje tlak na hrany lyže, a proto lyže lépe drží na tvrdých svazích. To se obvykle odráží i v ceně.

Konstrukce pláště

Při „plášťové konstrukci“ výrobci lyží obalují jádro různými skleněnými a uhlíkovými vlákny a vše slepují dohromady. To také zvýhodňuje lepší přilnavost a také je lyže tužší než při klasickém způsobu konstrukce vrstvením.

Když lyže vyjede z lisu, má odpovídající předpětí – v závislosti na použitých materiálech – a stačí ji (téměř) jen obrousit. Předpětí často testuje výrobce, prodejce nebo kupující tak, že položí pojezdové plochy lyží proti sobě a zkusí je přitlačit k sobě. Čím hůře je lze k sobě přitisknout, tím větší je předpětí, a tedy i směrová stabilita a přilnavost lyže.

Krok 3: Broušení až do konce

Jakmile lyže vyjede z lisu a vychladne, vyndá se z formy a nasadí se na ni špička a koncové chrániče. Lyže se kompletně dokončí v brusírně: Hrany i skluznice jsou broušeny a leštěny, skluznice je také navoskována a je jí dána struktura.

Součástí výroby lyží nemusí být nutně, ale přesto je nesmírně důležité přidělení sériového čísla. To umožňuje identifikaci lyže, například v případě reklamace, ke které i přes použití vysoce kvalitních materiálů a sofistikovaných výrobních postupů čas od času dochází.

Lyžař kontroluje své lyže před vyjetím

Takto se vyrábí lyže: Video z výroby lyží

Na závěr nahlédněte do výroby lyží ve firmě Stöckli:

Stöckli Ski Manufacturing

Upozorňujeme také, že používáním našich služeb a integrací služeb YouTube API platí Smluvní podmínky YouTube a Smluvní podmínky YouTube API a vaše používání našich webových stránek se považuje za souhlas s těmito podmínkami.

Lyže bezpečně zabalené ve fólii nyní putují do obchodu.

Lyžování se psem: 10 cenných rad

Lyžování se psem – myšlenka, která zní lákavě pro mnoho milovníků ...

Bezpečné cestování ve vleku: jak to dělat správně!

Když bylo lyžování v 17. století ve slovinském městečku Carniola vynalezeno, ...

$stickyFooter