Když bylo lyžování v 17. století ve slovinském městečku Carniola vynalezeno, nebylo k němu zapotřebí mnoho: dvě dřevěná prkna, tyč k ovládání a zasněžený svah. I když se od té doby z hlediska vybavení hodně změnilo, byly to až moderní lyžařské vleky, díky nimž se lyžování stalo vhodným pro masy. Nicméně zatímco si mnoho lidí vybaví pohodlné a snadno ovladatelné gondoly, existují i jiné typy lyžařských vleků, jako je sedačková lanovka nebo vlek s tyčí T, které představují výzvu pro mnoho začátečníků. Jízda na vleku T-bar často dělá začátečníkům starosti, protože jeho konstrukce vyžaduje soustředění a dobrý smysl pro rovnováhu na lyžích. Právě počáteční strach z pádu vyvede nezkušené lyžaře z rovnováhy. S trochou cviku a správného chování se však rychle překoná a jízda na vleku se brzy stane dětskou hrou.
Základy: Od kotvového zdvihu k talířovému zdvihu
Všechny způsoby přepravy milovníků zimních sportů jsou vlastně lanovky. Evropský výbor pro normalizaci rozlišuje různé kategorie tzv. lanových drah pro přepravu osob podle typu dopravního prostředku (například kolejnice nebo lano), typu provozu (kyvadlový nebo oběžný provoz) nebo typu vozidla (gondola, sedačka, vlečná tyč atd.).
Vlečná lanovka
U vleku typu T-bar jsou milovníci zimních sportů tlačeni nahoru pomocí mechanické konstrukce. Jede se pod širým nebem a nohy jsou po celou dobu jízdy na zemi. Existují dvě obecná provedení: Vleky T-bar s vysokým vedením lana a vleky T-bar s nízkým vedením lana. Nízké vedení lana znamená, že se lyžaři drží přímo lana nebo pomocné konstrukce. Vysoké vedení lana je vybaveno třmeny nebo opěrnými plochami ve tvaru kotouče. Místo toho, aby se lyžaři přidržovali lana, používají je jako podpěru. Lanovky s tyčí T přepravují buď jednu osobu, nebo maximálně dvě.
Talířový vlek
Talířový vlek se někdy nazývá také dětský vlek, ale to zní jednodušeji, než ve skutečnosti je. Jízda na něm ve skutečnosti vyžaduje dobrý smysl pro rovnováhu na lyžích. Spodní část talířového vleku tvoří jakási kulatá plastová základna podobná talíři, kterou si upnete mezi nohy. Je důležité, abyste na talíři neseděli úplně, protože neudrží váhu člověka a hrozí vám pád. Talířový výtah je vhodný pouze pro jednoho jezdce.
Kotvový zvedák
Kotvový výtah má naproti tomu dvojitou tyč, na které mohou sedět dvě osoby vedle sebe vlevo a vpravo. Ani zde však lyžaři nesedí, pouze se po celou dobu jízdy opírají o tyč hřbety stehen. Na poněkud nezvyklou, mírně šikmou polohu si však stačí zvyknout. Navíc vleky většinou jezdí nepřetržitě bez zastávek. Na výtah je tedy třeba nastupovat a vystupovat „za pochodu“. I když se tak děje pomalým tempem, chce to trochu cviku a zručnosti, abyste se dostali do řady. Zejména pro začátečníky proto často není první výzvou lyžování na sjezdovce, ale cestování na vleku typu T-bar.
Jízda na vleku je velmi bezpečná, jakmile si ji osvojíte. Je jen třeba mít na paměti několik základních věcí. Jezdci by například měli dodržovat určitá pravidla v každé fázi jízdy vleku.
Pět fází jízdy na vleku
1. Fronta
Na talířových lanovkách stojíte ve frontě jednotlivě, jeden po druhém, a čekáte, až na vás přijde řada. Prosíme, nestrkejte se zezadu ani se nestrkejte před ostatní čekající. Při čekání ve frontě platí první pravidlo lyžování: buďte ohleduplní a opatrní. Pokud je to možné, neměli byste nechávat volná místa nebo mříže, aby lyžaři za vámi nemuseli čekat déle.
U vleků Anchor lidé obvykle čekají ve dvojicích. To znamená, že každá dvojice stojí vedle sebe v předem určeném pruhu. Pokud je k dispozici pouze jedna dráha, je důležité se předem domluvit, kdo nastoupí na kterou stranu vleku.
2. Nástup na
Jakmile se lyžaři chystají nastoupit, vezmou do jedné ruky lyžařské hole. Druhá ruka tak zůstává volná k uchopení třmenu a pevnému držení. Do té doby byste měli držet hole v obou rukou jako obvykle, abyste se mohli snadněji pohybovat nebo brzdit. U talířového zdvihu nezáleží na tom, která ruka zůstane volná, u kotvového zdvihu se hole dávají do vnější ruky.
Abyste mohli rychle nastoupit a nezdržovali vlek, stoupněte si do dráhy vleku v místě nástupu. Je důležité, abyste neopouštěli svou dráhu. Totéž platí pro kotvové výtahy. Zde vstupujete do nástupního místa zleva nebo zprava. Pak už stačí jen bedlivě sledovat blížící se vlek.
Jakmile vlek přijede, otočte se dovnitř. Často je zde k dispozici personál, který lyžařům pomáhá nastoupit na vlek a srovnat se. Pokud jste zkušení nebo vlek nemá asistenta pro nástup, vezmete si třmen sami. Jako začátečníkovi se může stát, že vynecháte tyč nebo nejste dostatečně rychlí. Měli byste zůstat v klidu a počkat na další.
3. Nájezd
Důležité při přiblížení je nesedat na tažnou tyč! Místo toho se lehce opřete o tyč zadní stranou stehen a nechte se tlačit. Při rozjezdu může počáteční zatlačení způsobit krátký otřes. Měli byste na to být připraveni a kompenzovat to svým tělem a pevně se držet, abyste nespadli. I když je to zpočátku neznámé, brzy získáte cit pro tento impuls. Může se však také lišit od zdvihu ke zdvihu.
4. Jízda
Obě lyže by měly být během jízdy zatíženy rovnoměrně. Je třeba se vyvarovat naklánění dopředu a dozadu, abyste lépe udrželi rovnováhu. S lyžemi byste měli vždy zůstat ve vlečném pruhu. Během jízdy se zdržte experimentů, jako je například slalom. Je také důležité jezdit pozorně v případě, že – což není neobvyklé – ztratíte ve stopě rukavici nebo lyžařskou hůl. Heslem je zde včas provést úhybný manévr.
5. Výjezd
60 % nehod na lyžařských vlecích se stane při výstupu z vleku. Není to však způsobeno technologií vleků, ale především samotnými milovníky zimních sportů. Mnozí se při výstupu z vleku příliš hecují, zapomínají na všechna pravidla chování a pád je pak téměř nevyhnutelný.
Nejdůležitější pravidlo při vystupování je vlastně docela jednoduché: nevystupujte předčasně, ale počkejte, až se dostanete na rovné výstupní místo na vrcholu.
Tip: Připravte se na výstup včas a ujistěte se, že vaše oblečení nebo batoh nezůstaly zachyceny v závěsu.
Chcete-li bezpečně vystoupit, beze spěchu vyjeďte na předepsanou stranu a uvolněte tažnou tyč ve směru jízdy – nebojte se, času je dost! Na kotvovém vleku by měl méně zkušený z dvojice lyžařů vystoupit jako první: Lyžař s většími zkušenostmi se po tuto dobu drží tyče a pak sám vystoupí tak, že tyč od sebe odstrčí. Poté rychle opustí sjezdovku, aby uvolnil místo těm, kteří jedou za ním, a také aby se vyhnul nárazu do další tyče.
Správné chování v neočekávaných situacích
Co ale dělat, když se vlek zastaví nebo někdo během jízdy spadne? Heslo v neočekávaných situacích vždy zní: Zachovejte klid!
Jízda povrchovým výtahem vyžaduje soustředění. Výtah se může během jízdy trhat a kymácet, a protože ve skutečnosti nesedíte, je docela dobře možné ztratit rovnováhu. K mnoha pádům dochází hned na začátku, protože se leknete prvního „otřesu“ a pustíte tyč nebo se jí chytíte příliš pozdě. Tomu lze snadno předejít při troše klidu. Pokud jste příliš pomalí na to, abyste mohli tyč bezpečně použít, je lepší počkat na další.
Pokud spadnete, nejdůležitější je co nejrychleji uvolnit dráhu výtahu. Jinak se vám následovníci nebudou moci vyhnout a mohli byste zranit sebe i ostatní. Pokud se nemůžete rychle zvednout, nejlépe je odplazit se na stranu. Nejdříve se ujistěte, že jste dráhu opustili bez zranění, a teprve potom sbírejte ztracené předměty. Pokud osoba před vámi spadne a nestihne se dostatečně rychle dostat z cesty, můžete ji na lyžích objet. V opačném případě se nechte včas strhnout ke straně, abyste se vyhnuli větší nehodě.
Pokud spadne váš partner na vleku, můžete na sebe navzájem zavolat a zjistit, jak postupovat. Osoba, která spadla, dá svému partnerovi vědět, zda také vystoupí z vleku a sjede na lyžích společně, nebo zda bude pokračovat ve sjezdu sama.
Pokud se vlek uprostřed jízdy zastaví, zachovejte klid. V nejlepším případě se ve vleku nekývejte ani prudce nevstávejte, ale jednoduše počkejte, až bude jízda pokračovat nebo až vám obsluha vleku dá pokyny. A to i v případě, že zastavení trvá déle a je obtížné udržet si pozici: Nestůjte v pravém úhlu ke svahu, protože vlek se může kdykoli znovu rozjet.
Totéž platí pro nečekané trhnutí nebo ohnutí. Některé vleky dělají oblouky, aby se vyhnuly stromům, kamenům nebo jiným překážkám na zemi. Pokud si nedáte pozor, můžete snadno ztratit rovnováhu. Abyste tomu předešli, měli byste věnovat pozornost trase s určitou dávkou předvídavosti a trochu kormidlovat.
Na vleku s dětmi nebo začátečníky
Zejména pro začátečníky je často obtížné rychle nastoupit na vlek a vystoupit z něj. Zde je užitečné dobře znát pravidla chování a nepanikařit. Většina začátečníků se však po několika jízdách na vleku rychle zorientuje a pak jezdí stejně bezpečně jako ostatní.
Upozorňujeme také, že používáním našich služeb a integrací služeb YouTube API platí Smluvní podmínky YouTube a Smluvní podmínky YouTube API a vaše používání našich webových stránek se považuje za souhlas s těmito podmínkami.
Zatímco dospělí mají před první jízdou na vleku T-bar často obavy, děti k tomu přistupují klidněji. Přesto je důležité, aby i ony znaly pravidla chování a nejezdily samy, zejména ne poprvé. Před nástupem na vlek je důležité ujasnit si velikostní poměry. Malé děti na některé povrchové vleky nesmějí, protože by mohly příliš snadno proklouznout pod mřížemi. Některé vleky nabízejí jako alternativu dětské výtahy nebo takzvaný „kouzelný koberec“. Jedná se o jakýsi pásový dopravník na zemi, který malé děti vytáhne nahoru ve stoje. Při společném lyžování s dětmi je praktické, pokud dítě od začátku drží obě lyžařské hůlky ve vnější ruce, zatímco dospělý drží dítě za druhou ruku. Případně můžete dětské hole držet i ve vlastní ruce.
Tip: Při nastupování by se dítě mělo dívat směrem k vrcholu, a ne ve směru tyče, aby bylo správně umístěno pro nastupování a zůstalo tam.
Děti mají tendenci si na vleku sedat. Předem by jim mělo být vysvětleno, že je tažný vlek nemůže vynést – to by jim mohlo usnadnit pád. Proto by se děti měly o vlek pouze opírat.
Nejčastější dotazy týkající se jízdy na vleku T-bar
Co je to výtah T-bar?
Vlek T-bar je mechanická pomůcka pro výstup na vrchol pro milovníky zimních sportů. Na rozdíl od sedačkové lanovky stojíte při jízdě na povrchovém vleku vzpřímeně. Existují dva typy povrchového vleku: talířový vlek pro jednu osobu nebo kotvový vlek s tyčí až pro dvě osoby.
Co je nejčastější příčinou nehod na povrchových lanovkách?
Vleky s tyčí přepravují milovníky zimních sportů bezpečně na hory již téměř 100 let. Největší riziko nehod nepředstavuje vlek, ale lidé samotní. k 60 % nehod dochází z důvodu neopatrnosti při vystupování z vleku a k dalším 60 % při nastupování. Pozornost a klid proto mohou většině nehod zabránit.
Jak probíhá nastupování do výtahu?
Chcete-li nastoupit, jděte do nástupní dráhy, vezměte do jedné ruky lyžařské hole (vždy do vnější ruky s dvojitou tyčí) a nechte se podepřít asistentem při nástupu nebo se sami chyťte tyče. Pak si nesedejte, ale opřete se o tyč zadní stranou stehen.
Jak se mám chovat během jízdy?
Během jízdy byste měli zůstat opřeni o tyč a vážit obě lyže stejnou vahou. Abyste se vyhnuli pádu, neměli byste se otáčet ani kymácet.
Co se stane, když vynechám tyč?
Zejména začátečníci si musí procvičit koordinaci při nastupování na vlek s tyčí T-bar. Pokud vynecháte tyč, nic se neděje: zůstaňte v klidu a vezměte si další tyč.
Co mám dělat, když se zvedání na T-baru náhle zastaví?
Povrchový výtah je za normálních okolností v neustálém pohybu. Pokud se vlek nečekaně zastaví, neměli by milovníci zimních sportů sami vystupovat, ale měli by zůstat stát, dokud nebude pokračovat, nebo se řídit pokyny obsluhy vleku.
Co se stane v případě pádu?
V případě pádu byste měli zachovat klid a co nejrychleji vystoupit z vleku, abyste předešli nehodám s lidmi za vámi. Pokud se nemůžete dostat nahoru dostatečně rychle, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je vyplazit se na stranu.
Mohou na výtahu T-bar jezdit i děti?
Ano, děti by měly znát pravidla a trénovat koordinaci při nastupování a vystupování. U některých modelů mohou být tyče příliš vysoko. V těchto případech musí být děti v doprovodu dospělých nebo, pokud je to možné, použít nižší dětský výtah.
Jak se vystupuje?
Vystupování by mělo probíhat rychle, ale beze spěchu. Před vystoupením se ujistěte, že se oblečení nezachytilo do ramínka, a poté vystupte na uvedenou stranu. Nechte ramínko spadnout dopředu ve směru jízdy. Důležité: Nikdy nevystupujte předčasně během cesty.