Bezpečná jízda lanovkou

20. listopadu 2024 - SnowTrex

První lyžařské vleky sice umožnily pohodlnou přepravu milovníků zimních sportů na hory, čímž se zimní sporty staly masovým sportem, ale měly jednu velkou nevýhodu: lyžaři museli klouzat na lyžích po sněhu, a proto vleky bez sněhu na zemi nefungovaly. To znamenalo, že vleky nebylo možné používat v létě, což vedlo k prvním úvahám o tom, jak by bylo možné dopravovat turisty na horu mimo zimní sezónu – například při pěší turistice. Tak se zrodily sedačkové lanovky. Společnost SnowTrex ví, že z toho nyní těží nejen milovníci pěší turistiky, ale i všichni příznivci zimních sportů.

Lyžařská střediska bez sedačkových lanovek si již nelze představit


Co je to lanovka?

Sedačková lanovka je lanovka, která se pohybuje v nekonečné smyčce na tažném laně. Na tažném laně jsou připevněny sedačky, většinou pro jednu až dvě osoby, maximálně však pro osm osob. V Evropě jsou lanovky vybaveny bezpečnostními tyčemi, ale v Severní Americe tomu tak vždy není.

Na rozdíl od pozemních lanovek, kde se milovníci zimních sportů pohybují na lyžích po zemi, jsou cestující na sedačkové lanovce zavěšeni ve vzduchu. Rozlišují se lanovky s pevným úchytem a odpojitelné lanovky.

Mnoho milovníků zimních sportů si sedačkové lanovky oblíbilo, protože mohou zůstat na čerstvém vzduchu a při jízdě do kopce mají lyže připnuté

Sedačkové lanovky s pevným úchytem: Vleky s lanovkou: od chodících vleků po vleky s košem

Nejjednodušší formou je lanovka s pevným úchopem. V Rakousku se jim říká „Sessellift“, v anglicky mluvících zemích se nazývají „fixed grip chairlift“ (hovorově jen „chairlift“). Nazývají se „fixed grip“, protože tyč na tažném laně je pevně spojena se sedacím zařízením. Stejně jako u lanovky s tyčí T nastupují a vystupují milovníci zimních sportů za chodu lanovky; lanovka se nezastavuje. U modernějších lanovek pomáhají s nastupováním a vystupováním dopravní pásy. U některých lanovek obsluha vleku zpomaluje rychlost ve stanicích.

Jízda jednosedačkovou lanovkou je zvláštním zážitkem

První sedačková lanovka na světě s pevným úchopem měla sedačku pouze pro jednoho člověka a jednalo se o jakýsi chodící výtah. Fungovala úplně stejně jako lanovka: rychlost však byla nižší, takže cestující mohli během jízdy chodit nebo se nechat táhnout nohama po zemi.Švýcarského inženýra Ernsta Constama nakonec napadlo nahradit třmeny židlemi. Tak byla v roce 1943 postavena první sedačková lanovka v průsmyku Joch v Engelbergu. Přísně vzato se jednalo o kombinovanou lanovku se třmeny, sedačkami i gondolami. Cestující si tak mohli sami zvolit způsob přepravy. Třmeny byly nejlevnější variantou, zatímco gondoly byly něco jako doprava první třídy.

v roce 1954 byla v provozu první sedačková lanovka na světě s pevným úchytem a pouze dvousedačkami. To přineslo řadu výhod: bylo možné přepravit více milovníků zimních sportů a lyžování se stalo společenskějším. V 80. letech 20. století se na mnoha místech zvýšila kapacita na čtyři osoby.

V lanovce může být mráz

Jednou ze zvláštních forem lanovek s pevným úchopem jsou v Itálii oblíbené koše. Lyžaři naskakují do stojících košů a vyjíždějí nahoru. Další zajímavou speciální formou je skupinová gondolová lanovka, která zastavuje na horní i dolní stanici současně, což usnadňuje milovníkům zimních sportů nastupování a vystupování. Tyto skupinové gondoly se však zatím v mnoha lyžařských střediscích neprosadily, protože jsou dražší a provozovatelé lyžařských vleků místo nich raději používají oblíbenější odpojitelné gondoly.

Odpojitelné lanovky

Odpojitelné lanovky byly vyvinuty ve stejné době jako lanovky s pevným úchopem. Jejich původ však sahá až k materiálovým lanovým drahám z 19. století.

Hlavní rozdíl mezi odpojitelnými lanovkami a lanovkami s pevným úchopem spočívá v tom, že sedačky ve stanicích se automaticky odpojují od lana pomocí mechanismu. Tím se sníží rychlost na vrcholu a v údolí, takže milovníci zimních sportů mohou pohodlněji nastupovat a vystupovat. Aby nebyla příliš omezena přepravní kapacita, jezdí odpojitelné lanovky mezi stanicemi rychleji než lanovky s pevným úchytem.

Odpojitelné lanovky mohou jezdit mnohem rychleji než klasické lanovky, protože při nastupování a vystupování zpomalují

První odpojitelná lanovka na světě byla postavena ve Švýcarsku krátce po skončení druhé světové války a mohla přepravovat dvě osoby. Seděli v pravém úhlu ke svahu, což jim mělo umožnit lepší výhled. Nevýhodou této konstrukce však bylo, že si milovníci zimních sportů museli odepnout lyže, což komplikovalo nastupování a vystupování z lanovky.

Teprve v polovině 70. let 20. století, kdy byly postaveny odpojitelné lanovky rovnoběžně se směrem jízdy, aby si milovníci zimních sportů mohli ponechat své vybavení, se tyto vleky prosadily v mnoha lyžařských střediscích.

Jak již bylo zmíněno, mezi speciální formy patří gondolové lanovky a kombinované lanovky. Tento takzvaný „telemixový“ vlek nabízí sedačky i kabinky na jednom dopravním laně. Zkušení lyžaři, kteří umí rychle nastupovat a vystupovat, mohou zvolit sedačkovou lanovku. Začátečníci nebo děti často dávají přednost kabinkám.

Sedačkové lanovky jsou dnes lyžařskými středisky uznávány také jako marketingový nástroj. Bezpečnostní mříže, které se automaticky otevírají a zavírají, jsou navrženy tak, aby se cestující cítili bezpečněji. Vyhřívané lanovky a kabiny odolné proti povětrnostním vlivům, tzv. bubliny, mají díky vyššímu faktoru komfortu přilákat milovníky zimních sportů.

Odpojitelné lanovky způsobily revoluci ve způsobu nastupování a vystupování z vleků

Správné chování na lanovce

Nejbezpečnějším způsobem jízdy na lanovce je znát pravidla chování – a dodržovat je. Vzhledem k tomu, že k většině nehod a pádů na lanovkách dochází při nastupování a vystupování, je důležité být obzvláště opatrný právě zde. To však není jediná věc, které je třeba věnovat pozornost:

Řazení ve frontě

Stejně jako při lyžování je i při čekání ve frontě na lanovky třeba brát ohled na ostatní. To znamená, že milovníci zimních sportů by měli trpělivě čekat, netlačit se, stát řádně ve frontě a nepředbíhat. Pokud je u lanovky přítomna obsluha, měli byste se vždy řídit jejími pokyny. Pokud potřebujete pomoc při nástupu na vlek, je dobré jim to včas oznámit, abyste zbytečně nezdržovali další cestující.

Mohou existovat různé typy front. Buď existuje jedna fronta, v tom případě se prostě postavíte dozadu, nebo můžete nastupovat z různých stran. Vyplatí se předem se krátce domluvit s ostatními cestujícími, aby všichni věděli, kdo kde sedí. Vyhnete se tak dlouhému čekání následujících cestujících a také srážkám, protože si možná budete chtít přece jen vyměnit místa.

Pro osaměle cestující osoby je často vyhrazena samostatná fronta (jedna řada). Jakmile se na lanovce uvolní místo, fronta se zaplní. Lyžařské školy je využívají také k přepravě menších dětí, které nemohou nebo by neměly lyžovat samy.

Čekání ve frontě u lanovky může být nepříjemné, ale nakonec to často jde rychleji, než se čekalo

Nástup na

Ať už se jedná o pásový dopravník k lanovce, nebo o závoru – jakmile na čekajícího přijde řada, rychle se vydá k místu nástupu. Lyžařské hůlky zůstávají v jedné ruce. Snowboardisté vystupují ze zadního vázání. Pohled směrem dozadu k sedačce a volná ruka pomohou k bezpečnému nástupu. Pokud nesete batoh, je nejlepší ho nosit vpředu na hrudi. Tímto způsobem milovníci zimních sportů nikoho nechtěně neodstrčí. Měli byste také dbát na to, aby se přezky nebo popruhy batohu při nastupování a vystupování nikde nezachytily.

Začátečníci si nástup na lanovku rychle osvojí

Zavírání tyčí

U některých lanovek je nutné tyč zavřít ručně. Zde je buď signál, který signalizuje, kdy se to má udělat, nebo je to dohodnuto s partnery lanovky. Zejména by se tyč neměla stahovat, když ostatní ještě sedí nebo se upravují.

Řízení

Během jízdy by měl lyžař zachovat klid a nekolébat se dopředu a dozadu, aby nedošlo k rozkolísání trati. Kromě toho by měli mít zavřenou tyč.

Cestující by v žádném případě neměli během jízdy opouštět vlek seskokem. Dokonce i v místech, kde by to mohlo být možné (např. když je hodně sněhu a vlek jezdí zcela rovně po zemi), je to naprosto zakázáno.

Z důvodu ochrany přírody je samozřejmě přísně zakázáno také kouření a odhazování odpadků během jízdy. Důležité je také pevně se držet vlastního vybavení a zajistit ho tak, aby nemohlo nic vypadnout.

Během jízdy je důležité vychutnat si výhled na okolní hory

Zastávky během cesty

Pokud lanovka během jízdy zastaví, je důležité zůstat sedět. Pokud jsou na lanovce děti nebo jsou ostatní cestující neklidní, je třeba je uklidnit. Nejdůležitějším pravidlem je zachovat klid a řídit se pokyny personálu. Cestující by nikdy neměli jednat na vlastní pěst nebo se dokonce pokoušet vyskočit. Lanovky často jezdí výše, než se očekává, a proto hrozí vysoké riziko zranění.

Před vystoupením

Vystupování z výtahu probíhá nejplynuleji, pokud se cestující včas připraví. Proto je velmi vhodné mít své vybavení pohromadě, zůstat ve střehu a těsně před příjezdem mírně zvednout lyže z držáků a špičky lyží. Tím se zabrání narážení lyží do sněhu, což snižuje riziko zranění.

Automatické tyče se otevřou asi 20 sekund před tím, než vyjedete. Pokud je nutné je otevřít ručně, většina vleků je opatřena značkami, obsluhou vleku nebo světelnou signalizací, která ukazuje, kdy je možné tyče otevřít. Všichni lyžaři by se měli předem zkoordinovat, aby byli všichni připraveni na otevření.

Vystupování

Lanovky mají v horní stanici obvykle dvě fáze. Nejprve následuje rovná plocha, kde se lyže dotknou země, ale hůlky se stále drží v jedné ruce, než se lyžař druhou rukou odlepí od lanovky a najde rovnováhu. Poté následuje mírný sklon, který pomáhá rychle vyklouznout z výstupního prostoru. Lyžaři a snowboardisté by se zde neměli zdržovat příliš dlouho, aby nepřekáželi následujícím lyžařům nebo aby je vlek nesrazil. Teprve když jste dostatečně daleko od vleku, zvedněte obě hole a začněte sjíždět. To je důležité, protože příliš brzké použití holí může vést buď k jejich poškození, nebo k pádu. Například mohou být holemi zasaženi ostatní cestující nebo mohou hole uvíznout ve sněhu, což zvyšuje riziko poškození zařízení.

Když jsou lanovky plné, může být vystupování obtížné

Pokud při vystupování upadnete, měli byste se snažit co nejrychleji znovu vstát a pokračovat dál. Pokud se vám to nepodaří, můžete se přetočit na stranu, abyste nepřekáželi ostatním vystupujícím lyžařům. Pokud mají milovníci zimních sportů větší potíže, měli by o tom informovat obsluhu vleku. Ti jsou však většinou velmi pozorní a ochotní a v případě potřeby lanovku zastaví.

Jinak je důležité věnovat pozornost značení a nápisům na lanovce. Upozornění jako „Zákaz houpání“ nebo „Otevřete mříže nyní“ je třeba v zájmu vlastní bezpečnosti dodržovat. Tyto pokyny nejsou vždy jasně formulovány. Někdy piktogramy, například šipka ukazující na třmen, ukazují, co je třeba dělat.

S dětmi na lanovce

Pokud cestujete lanovkou s dětmi, měli byste si uvědomit několik zvláštností. V závislosti na zemi platí různá pravidla pro to, které děti mohou na lanovce cestovat samy a kdy je nutný doprovod. Například ve Švýcarsku smí jezdit samy všechny děti od šesti let, v Německu smí na lanovce jezdit bez doprovodu dospělé osoby pouze děti školního věku a ve Francii je rozhodující výška (alespoň 1,25 m).

Také pravidla pro doprovod dospělých se v jednotlivých zemích liší. V některých zemích to musí být rodič nebo opatrovník, v jiných stačí osoba, které je alespoň 16 let. Některá lyžařská střediska mají dokonce speciální vleky pro děti z lyžařských škol.

Pokud na lanovce cestují děti nebo nervózní začátečníci, pomůže je během jízdy uklidnit a znovu jim vysvětlit pravidla. Ti zkušenější by měli převzít zvedání a zavírání tyčí.

Čas ve vleku můžete využít k tomu, abyste dětem znovu vysvětlili pravidla FIS

Během jízdy je třeba dětem znovu připomenout, aby neseděly příliš vpředu na hraně a aby seděly v klidu, jinak by mohly vypadnout. Při vystupování je možné dětem a začátečníkům v případě potřeby pomoci, případně je možné upozornit obsluhu vleku, aby trochu zpomalili.

Obecně se doporučuje naučit děti jezdit na lanovce v lyžařské škole. Tak mohou na lanovce bezpečně jezdit i ti nejmenší.

Sedačkové lanovky neboli vleky dopravují milovníky zimních sportů bezpečně a pohodlně do vyšších nadmořských výšek. Přestože jsou pohodlnější než klasické vleky s tyčí T, je stále důležité být ohleduplný a dodržovat důležitá pravidla chování, abyste neohrozili sebe ani ostatní. Odbornice na SnowTrex a freestylistka Sabrina Cakmakli v následujícím videu vysvětluje, jak to nejlépe udělat:

Často kladené otázky o lanovkách

Jaký je rozdíl mezi lanovkou s pevným úchytem a odpojitelnou lanovkou?

U lanovky s pevným úchopem jsou tyč a sedačka pevně spojeny s lanem. U odpojitelné lanovky se naopak sedačka od lana odpojuje.

Na co musí lyžaři pamatovat při nastupování a vystupování ze sedačkové lanovky?

Většina nehod na lanovkách se stane při nastupování a vystupování, proto je třeba v těchto fázích dbát zvláštní opatrnosti. K tomu patří netlačit se, brát ohled na ostatní a zachovat klid, ale také neotálet a řídit se pokyny obsluhy vleku nebo značkami.

Co mají lyžaři dělat, pokud při vystupování z vleku upadnou?

Pokud můžete, co nejrychleji vstaňte a vyjeďte ze sjezdovky. V opačném případě se doporučuje odvalit se na stranu, aby nepřekážel ostatním cestujícím, nebo by měl ten, kdo upadl, dát obsluze vleku znamení.

Na co musí milovníci zimních sportů pamatovat, když cestují na lanovce s dětmi?

V závislosti na zemi platí různá pravidla, kdy mohou děti jezdit na lanovce samy a kdo je smí doprovázet. Každý, kdo cestuje s dětmi, by jim měl předem vysvětlit pravidla chování, uklidnit je, pokud jsou neklidné, a pomoci jim. Děti se mohou naučit jezdit na lanovkách také v lyžařských školách.

Bezpečná jízda lanovkou

První lyžařské vleky sice umožnily pohodlnou přepravu milovníků zimních ...

Kouzelná bílá: malá sněhová lekce pro lyžaře

Sníh je fascinující přírodní úkaz: noční sněžení může následující ...

$stickyFooter